Huracan je preč, nahradilo ho Lamborghini Temerario.
19. augusta 2024Bezpochyby ide o najdôležitejšiu a najväčšiu premiéru Pebble Beach Concours d’Elegance, ktorá sa koná v týchto dňoch. Temerario je nové juniorské superauto Lamborghini, ktoré bude pokračovať v odkaze modelov Gallardo (2003-2013) a Huracan (2013-2024). Rovnako ako staršie superšportové vozidlo Revuelto predstavené minulý rok, aj nový model má hybridné hnacie ústrojenstvo, no medzi dvoma Lambami novej éry je veľa rozdielov.
Atmosférický motor V10, ktorý bol charakteristickým znakom modelov Gallardo a Huracan, je minulosťou. Superauto Lamborghini Temerario je vybavené 4,0-litrovým motorom V8 biturbo a nejde o ten istý motor, ktorý je už dlho inštalovaný na Lamborghini Urus a mnohých ďalších modeloch Volkswagen, ale o skutočne novú jednotku s krátkym zdvihom. Aj jeho geometria je zásadne odlišná: priemer valca je 90 mm, zdvih piesta je 78,5 mm, pričom parametre sériovo vyrábaného motora EA825 sú 84,5 a 89 mm.
Medzi konštrukčné prvky patria dve turbodúchadlá v odklone bloku (až do 2,5 atm absolútny plniaci tlak), mazací systém so suchou olejovou vaňou, systém priameho vstrekovania (do 350 bar) a „plochý“ kľukový hriadeľ, ktorý si vyžaduje špeciálnu objednávku. Tento twin-turbo motor dokáže vytočiť až 10 tisíc otáčok za minútu, maximálny výkon je 800 koní pri 9000-9750 ot./min a krútiaci moment je 730 Nm pri 4000-7000 ot./min. Pre porovnanie: predchádzajúci atmosférický V10 na Huracane produkoval maximálne 640 koní a 600 Nm.
Rozloženie celého hybridného systému v Temeráriu je rovnaké ako v modeli Revuelto. Inžinieri upustili od tradičnej prevodovky pohonu všetkých kolies v prospech systému E-4WD: na pohon predných kolies boli nainštalované jednotlivé elektromotory s axiálnym magnetickým tokom a olejovým chladením. Každý motor produkuje 150 koní a 300 Nm (hoci Revuelto má až 350 Nm) a individuálne ovládanie umožňuje vektorové riadenie trakcie. Hmotnosť predného elektrického modulu je 73 kg.
Keďže prevodová skriňa a predný hnací hriadeľ už nie sú, spaľovací motor je inštalovaný so zotrvačníkom dozadu, to znamená, že prevodovka nie je umiestnená „v kabíne“, ale priečne v zadnom previse, vďaka čomu je kokpit priestrannejší. Samotná prevodovka je nová, je to dvojhriadeľový osemstupňový „robot“ s dvoma mokrými spojkami a má spiatočku (Revuelto ju nemá).
Ďalší axiálny elektromotor s rovnakým výkonom 150 k je inštalovaný medzi motorom a prevodovkou a má 300 Nm. Maximálny výkon celého systému je 920 koní. V stredovom tuneli sa nachádza lítium-iónová trakčná batéria s hmotnosťou 70 kg a kapacitou 3,8 kWh. Je rovnaká ako v Revuelto a dá sa vopred nabiť zo zásuvky: k dispozícii je 7 kW palubná nabíjačka. Zaujímavosťou je, že v čisto elektrickom režime dokáže Temerario jazdiť len s predným náhonom, zadný elektromotor spojený s kľukovým hriadeľom spaľovacieho motora v tomto prípade nefunguje.
Zatiaľ čo staršie superšportové auto Lamborghini vo veľkej miere využíva uhlíkové vlákna v štruktúre karosérie, Temerario má celohliníkovú konštrukciu: z tohto materiálu je vyrobený ako priestorový rám karosérie, tak aj výklopné panely karosérie. V porovnaní s Huracanom sa počet dielov znížil o 50 % a torzná tuhosť sa zvýšila o 20 %. Architektúra podvozku je rovnaká s dvojitým lichobežníkovým zavesením vpredu aj vzadu. Štandardom sú nastaviteľné tlmiče Lamborghini Magneride a karbón-keramické brzdy (desaťpiestikové vpredu a štvorpiestikové vzadu).
Supercar sa citeľne zväčšil: rázvor narástol z 2620 mm na 2658 mm a celková dĺžka narástla zo 4520 mm na 4706 mm. Aktívna aerodynamika ešte nebola použitá: dokonca aj zadný spojler Temerario je pevný. Hybridná sústava neodmysliteľne pridávala váhu: suchá hmotnosť kupé je 1690 kg, zatiaľ čo model Huracan Evo s pohonom všetkých kolies mal 1422 kg. Voliteľný balík Alleggerita zhodí 25 kg: obsahuje súpravu dielov z uhlíkových vlákien na karosérii a interiéri, tenšie zadné okno a polykarbonát namiesto bočných okien (a žiadne elektricky ovládané okná).
Lamborghini Temerario vstúpi na trh až budúci rok, pretože zatiaľ spoločnosť stále vyrába už objednané Huracany. Cena zatiaľ nebola zverejnená, no je jasné, že v Európe bude hybridné kupé stáť o niečo menej ako 300-tisíc eur.