Honda zverejnila údaje o Civic Type-R. Aký má výkon?
1. septembra 2022Uprostred leta predstavili Japonci nový hot hatch Honda Civic Type R a tajili najzaujímavejšie informácie, presnejšie technické špecifikácie. Ale teraz, keď novinka vstúpila na japonský trh, Honda odhalila väčšinu parametrov.
Z technického hľadiska je nový Type R evolúciou predchádzajúceho modelu z roku 2017. Pod kapotou je nainštalovaný rovnaký dvojlitrový turbomotor K20C, ktorý má len vymenené turbodúchadlo a výfukový systém. Nové turbínové koleso má zmenenú veľkosť, profil a počet lopatiek a vo výfukovom trakte sa objavil aktívny tlmič.
Maximálny výkon turbomotora vzrástol z 320 na 330 koní a dosahuje ho, ako doteraz, pri 6500 ot./min. Zvýšil sa aj maximálny krútiaci moment zo 400 na 420 Nm, no ten je dostupný pri 2600-4000 ot./min., kým predtým sa maximum pohybovalo v rozmedzí 2500-4500 ot./min. Mimochodom, na zlepšenie prúdenia vzduchu chladiča sa plocha predného nasávania vzduchu zväčšila o 48 %, čo tiež umožnilo zvýšiť účinnosť chladenia predných bŕzd.
Šesťstupňová manuálna prevodovka je rovnaká, ale s o 18 % ľahším zotrvačníkom a prekalibrovaným elektronickým systémom na nastavenie otáčok kľukového hriadeľa pri radení prevodových stupňov. Pohon predných kolies je stále so samosvorným diferenciálom.
Podvozok tiež prešiel len menšími úpravami. Civic Type-R má predné zavesenie McPherson so samostatnými kĺbmi riadenia a zadný viacprvkový. Zvýšila sa tuhosť adaptívneho pruženia, ľahšie 19-palcové kolesá boli nahradené 20-palcovými, pričom pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S sú teraz širšie o 20 mm (265 mm). Rozchod vpredu sa zväčšil o 25 mm a vzadu o 12,7 mm. Na prednej náprave zostali zachované štvorpiestikové brzdy Brembo.
Nový Civic Type R-je nielen výkonnejší, ale aj citeľne ťažší. Pohotovostná hmotnosť vzrástla z 1380 kg na 1430 kg. Dynamické údaje však zatiaľ neboli zverejnené. Starý hatchback dokázal zrýchliť na 100 km/h za 5,7 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 272 km/h a nový model tieto čísla pravdepodobne nezlepší. Na okruhu sa však Type-R určite zrýchlil. O tom svedčí aj čas na kolo na pretekárskej dráhe v Suzuke, ktorý bol v rámci vývojových testov zverejnený v apríli. Nový hothatch absolvoval 5,8 km kolo za 2 minúty a 23,120 sekundy oproti 2 minútam a 23,993 sekundám pre predchádzajúci model v limitovanej edícii. Ide o nový rekord medzi autami s predným náhonom.
V rodnom Japonsku je už nová Honda Civic Type-R k dispozícii na objednávku za cenu takmer 5 miliónov jenov (36-tisíc dolárov). Začiatok predaja v Amerike je naplánovaný na neskorú jeseň a v Európe začiatkom roku 2023, takže miestne ceny ešte neboli zverejnené.