Fisker ukázal tri nové modely: Ronin, PEAR a Alaska.

Fisker ukázal tri nové modely: Ronin, PEAR a Alaska.

8. augusta 2023 0 Od spiatocka.sk

Americká spoločnosť Fisker Inc má teraz najťažšiu a najdôležitejšiu etapu práce, ktorá ukazuje skutočnú mieru bezpečnosti podniku. Vlani na jeseň bola spustená výroba prvého sériového modelu, crossoveru Fisker Ocean a do konca leta pokračuje obdobie zvládnutia sériovej výroby s postupným zvyšovaním výroby. Komerčná výroba je naplánovaná na tretí štvrťrok a do konca roka 2023 by malo z montážnej linky zísť 32 000 – 36 000 elektrických vozidiel Fisker Ocean. Predaj sa formálne začal až v júni, takže Fisker doteraz vykazoval obrovské straty. Napríklad v prvom štvrťroku dosiahli 120 miliónov dolárov. Budúcnosť spoločnosti priamo závisí od trhového úspechu modelu Ocean. A aby dodal dôveru kupujúcim a akcionárom, Henrik Fisker usporiadal v Kalifornii rozsiahlu prezentáciu troch budúcich modelov naraz. Všetky boli predstavené skôr, takže neboli prekvapením. Ale až teraz ich Fisker ukázal naživo a zverejnil niektoré detaily.

Fisker Ronin je budúcou vlajkovou loďou spoločnosti, proporcie a obrysy pripomínajú bývalý model Fisker Karma. Kabriolet so štyrmi zdvíhacími dverami má plne päťmiestny interiér (hoci ešte nie je zobrazený) a kabrioletovú strechu z uhlíkových vlákien. V karosérii sú použité aj iné ľahké materiály a sľubovaná je aj aktívna aerodynamika, no zatiaľ nie sú žiadne detaily.

Ronin je vybavený tromi elektromotormi s celkovým výkonom viac ako 1000 koní. Sľubovaný čas zrýchlenia na 60 míľ za hodinu (97 km/h) sú približne dve sekundy a dojazd na jedno nabitie je viac ako 600 míľ (966 km). Parametre batérie ešte neboli zverejnené, podstatné však je, že už nehovoríme o grafénových superkondenzátoroch, ktoré Fisker sľuboval ešte v roku 2016. Podľa plánu budú elektrické vozidlá Fisker Ronin vyrábané v malých množstvách a predávané za veľmi vysokú cenu. Štart je naplánovaný na koniec roka 2025, ale už teraz je možné si auto objednať a nechať zálohu 2 000 USD (pri objednávke dvoch áut sa za druhé sa bude pýtať iba 1 000 USD).

Druhý sľubný model je na druhom mieste. Ide o kompaktný a relatívne jednoduchý elektrický hatchback Fisker PEAR, za ktorý si spoločnosť hodlá pýtať od 29 900 dolárov, aj keď cena sa do začiatku predaja v polovici roku 2025 určite zmení. HRUŠKA (preklad z angličtiny) vôbec nie je „hruška“, ale osobná elektrická automobilová revolúcia. Hatchback je postavený na pôvodnej oceľovej platforme SLV-1 a má o 35 % menej komponentov ako existujúce náprotivky. Spoločnosť túto technológiu nazýva Steel ++. A ďalšou novinkou by mal byť palubný počítač Fisker Blade s výkonom 6,2 teraflopov.

HRUŠKA má päťdverovú karosériu s nezvyčajným kufrom, ktorý vývojári nazývajú Houdini Trunk (na počesť iluzionistu Harryho Houdiniho). Dvere batožinového priestoru spolu so sklom idú dole (do výklenku za nárazníkom) a poskytujú voľné prístup do batožinového priestoru. Nechýba ani predný kufor Froot (predný kufor). V kabíne je päť alebo šesť sedadiel. V druhom prípade je vpredu namontované široké sedadlo spolujazdca, určené pre dvoch (ako v ľahkých úžitkových vozidlách).

O pohone zatiaľ nie sú žiadne informácie. Jasné je len to, že Fisker PEAR bude mať verzie s jedným alebo dvoma elektromotormi. Na výber budú dve batérie. Základná na 160-240 km jazdy a veľká na 480 km. Boli navrhnuté štyri úrovne výbavy. Dôležité je, že miesto výroby už bolo určené: HRUŠKU plánujú vyrábať v americkom štáte Ohio v bývalom závode korporácie GM, ktorý bol najskôr predaný startupu Lordstown Motors a potom ho kúpila taiwanská spoločnosť Foxconn.

Tretím modelom je elektrický pick-up Fisker Alaska. Toto je variácia crossoveru Fisker Ocean na platforme FT-31: rázvor sa zväčšil, k zadnej časti sa pripojila nákladná plošina a zmenil sa dizajn. Existuje však aj niekoľko trikov. Zadná stena kabíny sa skladá spolu s druhým radom sedadiel a do výklopných dverí batožinového priestoru je zabudovaná výsuvná časť. Dĺžku nákladného priestoru tak možno zväčšiť zo základného rozmeru 1,37 m na 2,8 m. Nosnosť zatiaľ nebola zverejnená.

Technicky bude Alaska nasledovať Ocean, ktorý môže mať predný pohon (279 k) alebo dvojmotorový pohon všetkých kolies (475 k). Sľubovaný dojazd na jedno nabitie je od 370 do 550 km v závislosti od kapacity batérie. Ohlásená počiatočná cena v USA je 45 400 dolárov, pričom dodávky sa majú začať v roku 2025.

A na prezentácii sa ukázal crossover Fisker Ocean Force-E, ktorý sa od základného modelu líši úpravou do terénu. Vylepšenia zahŕňajú prepracované odpruženie s inými tlmičmi, zvýšenú svetlú výšku, titánovú ochranu podvozku po celej dĺžke, 20-palcové kolesá s 33-palcovými terénnymi pneumatikami a extra svetlo. Uvádza sa, že balík Force-E je možné nainštalovať na auto aj na už vyrobené crossovery Fisker Ocean vo verziách s pohonom všetkých kolies Extreme a Ultra. Začiatok dodávok je naplánovaný na štvrtý štvrťrok tohto roka.

Či sa všetky tieto plány naplnia alebo nie, závisí od výkonnosti Fiskeru v nasledujúcich mesiacoch. Dlhodobá stratégia je však ako obvykle optimistická: do roku 2027 má Fisker v úmysle vyrobiť milión elektrických vozidiel a v roku 2030 dosiahnuť produkciu milión vozidiel ročne.