Fiat má opäť „šesťstovku“! Historický index, ktorý v päťdesiatych rokoch patril ľudovým malým automobilom s motorom vzadu, teraz pripadol kompaktnému crossoveru. Elektrická verzia sa navyše stala debutovou verziou, hoci ponuka sa neskôr rozšíri. Formálne Fiat 600e otvorí talianskej značke nový segment, no v skutočnosti je aj čiastočnou náhradou za crossover Fiat 500X, ktorý sa vyrába od roku 2014 a čoskoro bude v dôchodku.
Nová „šesťstovka“ je najbližším príbuzným crossoverom Peugeot 2008, DS 3, Opel Mokka, Jeep Avenger. Je postavená na rovnakej modulárnej platforme CMP (Common Modular Platform), ktorú vyvinula francúzska skupina PSA pred spojením s Fiat a vznikom koncernu Stellantis. Vpredu má vzpery McPherson, polonezávislé zavesenie zadných kolies a pohon iba predných kolies.
Najdôležitejším rozdielom medzi Fiatom a jeho platformami je originálna karoséria s charakteristickým retro dizajnom v štýle hatchbacku Fiat 500. Taliani si povedali, že „šesťstovku“ nalakujú len v pestrých farbách. Dĺžka crossoveru je 4171 mm (len o 93 mm kratšia ako model 500X), šírka je 1781 mm, výška je 1523 mm. Rázvor náprav je 2562 mm oproti 2570 mm pre SUV Fiat 500X. Pre „šesťstovky“ sú deklarované kolesá s priemerom 16 alebo 18 palcov, svetlá výška je 199 mm.
Interiér je tiež prevedený v korporátnom retro štýle, no zároveň je široko zjednotený s príbuzným modelom Jeep Aveneger. Palubná doska crossoverov je takmer rovnaká. Fiat vyniká okrúhlym rýchlomerom, ktorý je vlastne digitálny na sedempalcovej obrazovke. Multimediálny systém je s 10,25-palcovým displejom. Namiesto stredovej konzoly je tu veľká priehradka so zabudovanými držiakmi na poháre, ktorá je prekrytá výklopným trojdielnym vekom a celková kapacita všetkých takýchto odkladacích priestorov v kabíne dosahuje 15 litrov. Za ovládanie prevodovky je zodpovedný blok tlačidiel.
Pri uvedení na trh je Fiat 600e ponúkaný v dvoch stupňoch výbavy. Špeciálna RED a príjemná La Prima. Ten má celý rad možností vrátane koženého čalúnenia, elektricky ovládaného a masážneho sedadla vodiča, klimatizácie, cúvacej kamery a ambientného osvetlenia interiéru (môžete si vybrať z ôsmich rôznych farieb). K dispozícii je autopilot druhej úrovne, teda adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu a systémom rozpoznávania dopravných značiek. Objem kufra je 360 litrov pod plátom alebo 1 231 litrov pri sklopených zadných sedadlách a za príplatok sú ponúkané elektrické piate dvere.
Po technickej stránke elektrický Fiat 600e úplne kopíruje koncernových súrodencov. Na prednej náprave je inštalovaný elektromotor od Emotors (spoločný podnik koncernu Stellantis a japonskej spoločnosti Nidec) s výkonom 156 koní a 260 Nm. Lítium-iónovú batériu dodávaJV (Stellantis a CATL) má celkovú kapacitu 54 kWh (použitých 51 kWh) a váži 339 kg.
Plné nabitie by malo stačiť na 409 km jazdy v kombinovanom cykle WLTP a v mestskom režime dosahuje cestovný dojazd 604 km. K dispozícii sú nabíjačky AC (11 kW) a DC (100 kW). Vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou 1520 kg dokáže zrýchliť na „stovku“ za deväť sekúnd, maximálna rýchlosť je 150 km/h, na výber sú jazdné režimy Eco, Normal a Sport.
Fiat 600e sa bude vyrábať v Poľsku na rovnakej montážnej linke ako crossover Jeep Avenger. Začiatok predaja v Európe je naplánovaný na september. Ceny zatiaľ neboli zverejnené, no ako referenčný bod si pokojne môžete vziať rovnaký Avenger, ktorého elektrická verzia v Nemecku stojí od 37-tisíc eur. A v roku 2024 pribudne do ponuky hybridný Fiat 600 s motorom 1,2 turbo, automatom a prídavným elektromotorom.