Emisná norma Euro-7 má prísť v roku 2025. Vozidlá môžu byť pre bežných ľudí nedostupným tovarom.

Emisná norma Euro-7 má prísť v roku 2025. Vozidlá môžu byť pre bežných ľudí nedostupným tovarom.

29. mája 2021 0 Od spiatocka.sk

Emisné normy sú čím ďalej tým prísnejšie. Automobilky musia plniť najnovšie emisné normy a kvôli tomu sú motory zložitejšie alebo sa znižujú objemy motorov. To má často za následok vyššiu spotrebu a najmä vyššie náklady na údržbu. Nová emisná norma Euro-7 môže úplne zničiť spaľovacie motory.

Európska asociácia výrobcov automobilov ACEA vyjadrila obavu, že do roku 2026 môžu byť úplne zrušené spaľovacie motory.

ACEA verí, že scenáre emisných limitov v kombinácii s navrhovanými novými skúšobnými podmienkami povedú v praxi k situácii veľmi podobnej zákazu vozidiel so spaľovacím motorom vrátane hybridných vozidiel ,“ uvádza sa v stanovisku.

Hildegard Müller, predsedníčka Nemeckej asociácie automobilového priemyslu (VDA), uviedla, že zavedením plánovanej normy Euro 7 Európska komisia de facto zakáže od roku 2025 automobily so spaľovacím motorom.

Zrušenie vozidiel so spaľovacím motorom by znamenalo zvýšenie ceny vozidiel. Už teraz aj najlacnejšie elektrické vozidlo je niekoľko násobne drahšie ako vozidlo so spaľovacím motorom. V najväčšom nebezpečenstve sú športové vozidlá. Tie produkujú veľa emisií.

 

Riešenie môže priniesť viacstupňový katalyzátor, ktorý má byť zložený z vyhrievaného katalyzátora, dvojice bežných jednolitrových trojcestných katalyzátorov a 2,0 litrového filtra pevných častíc. Nevýhoda však je veľký rozmer a vysoká váha. Umiestnenie takého katalyzátora do malého vozidla je skoro nemožné.

Jedno z ďalších riešení môže byť umiestnenie sofistikovanej palubnej diagnostiky, ktorá bude monitorovať motor tak, aby sa zabezpečilo, že spĺňa emisné požiadavky na prvých 240 000 kilometrov.

 

Európska asociácia výrobcov automobilov ACEA uvádza, že aj v rámci súčasnej normy Euro 6d sú obmedzenia také nízke, že väčšina emisií pevných častíc pochádza z bŕzd a pneumatík.