
Elektrika aj pre muscle cars. Toto je Dodge Daytona SRT.
19. augusta 2022Včera predstavený crossover Hornet je najbližšou vyhliadkou značky Dodge. Predaj sa začne tento rok a spoločnosť denne prijíma viac ako 14 000 objednávok na tento model. Dnes Dodge ukázal projekt z dlhodobého hľadiska. Ide o koncept Dodge Charger Daytona SRT, elektrický muscle car, ktorý časom vo výrobe nahradí súčasné kupé Dodge Challenger.
Koncern Stellantis sa viackrát vyjadril, že aj prechodom na elektromobily si chce udržať povesť výrobcu silných a vyzývavých áut pre značku Dodge. Teraz Američania sľúbili, že nový Charger bude stáť bokom od nudných elektrických vozidiel, na ktoré si už svet zvykol. Napríklad toto kupé s batériou „jazdí ako Dodge, vyzerá ako Dodge a cíti sa ako Dodge“.
O dizajne sa naozaj neoplatí polemizovať. Nový Dodge Charger Daytona SRT je navrhnutý ako klasický Charger z rokov 1968-1970. Charakteristický dizajn prednej časti, línia strechy „prelomená“ na dverách a pekné zadné svetlá. Pre elektromobil je trojuholníkový emblém tzv. Fratzog, ktorý sa na vozidlách Dodge používal v rokoch 1962 až 1976, bol dokonca oživený. Koncept má 21-palcové kolesá a panoramatickú strechu. Má však aj niekoľko nezrejmých prvkov.
Po prvé nejde o kupé, ale o trojdverový liftback. Veko kufra stúpa spolu so zadným oknom. Tento svalnatý automobil má závideniahodnú praktickosť. Sklopením operadiel zadných sedadiel tu môžete prepravovať objemný náklad alebo dlhé predmety. A po druhé, predok auta je netradične riešený. Horný obdĺžnikový prívod vzduchu, pozdĺž ktorého obrysu je pás svietidiel, vôbec nevedie do motorového priestoru. Pri vstupe do tohto otvoru prúdi vzduch hore na kapotu. Vývojári nazvali toto predné krídlo R-Wing.
V kabíne vôbec nepanuje retro duch. Pred vodičom je nainštalovaná zakrivená prístrojová obrazovka s uhlopriečkou 16-palcov. Centrálny displej 12,3-palcového mediálneho systému je otočený o 10 stupňov smerom k vodičovi a navyše je tu premietacie plátno. Tlačidlá na prednom paneli, volante a dokonca aj na dverách sú dotykové, ale volič ovládania prevodovky je analógový. Na stredovom tuneli pod krytom je tlačidlo na spustenie vozidla.
Bohužiaľ, o elektrotechnike je stále veľmi málo informácií. Dodge Charger Daytona SRT má mať 800-voltový elektrický systém s názvom Banshee a pohon všetkých kolies, ale počet a výkon elektromotorov nie je zverejnené. Bola ale predstavená „viacrýchlostná“ prevodovka eRupt s elektromechanickým systémom radenia, ktorý dokáže napodobňovať trhanie tradičnej prevodovky pri silnej akcelerácii. K dispozícii sú jazdné režimy Auto, Sport, Track a Drag, ako aj prednastavený PowerShot na krátkodobé zvýšenie výkonu, ktorý sa aktivuje tlačidlom na volante. Brzdy sú so šesťpiestovými strmeňmi.
Vývojári sľubujú, že elektrický Charger bude dynamickejší ako súčasné benzínové vozidlá Dodge vo verzii Hellcat, ktoré majú preplňovaný V8 s výkonom minimálne 727 koní. Elektromobil nebude o nič menej hlasný! Na simuláciu zvuku výfuku je nainštalovaný systém Fratzonic Chambered Exhaust. Vzadu je nainštalovaný zosilňovač a reproduktory, ktoré dokážu produkovať zvuk až do 126 dB. Pravda, so zámerne syntetickým základom.
Vôbec však nie je nutné, že elektrický svalovec značky Dodge bude len taký. Do spustenia výroby ostáva ešte minimálne rok a pol (alebo aj viac), pretože súčasný benzínový Challanger vydrží na montážnej linke do konca roka 2023.