Divízia N od Hyundai predstavila dva nové koncepty. Čoskoro sa dočkáme aj nového modelu N.
16. júla 2022Uvedením svojho úplne prvého vysokovýkonného sériového cestného automobilu v roku 2017, ktorým bol model i30 N, ukázala značka N zákazníkom, aká zábavná môže byť jazda. Slogan značky N znie „Never just drive“, pretože dostať sa z bodu A do bodu B by nikdy nemalo byť nudné či fádne. Dokonca aj v elektrickej budúcnosti značka N zostáva verná svojim trom pilierom. Modely N sú hravé a zábavné v zákrutách, plne spôsobilé pre jazdu na pretekárskej trati a zároveň sú ako športové vozidlá vhodné aj pre každodenné jazdenie.
Počas včerajšej prezentácie divízia N predstavila dva nové koncepty, ale aj príchod nového modelu N. Na dva celkom zaujímavé koncepty sa pozrieme nižšie. No a aké nové N príde? Bude to IONIQ 5 N, ktoré príde na trh už v roku 2023.
Vodíkové coupe N Vision 74
N Vision 74, inšpirovaný dedičstvom Hyundai Motor, predstavuje vysokovýkonné hybridné laboratórium s vodíkovými palivovými článkami. N Vision 74 je inšpirovaný technológiou aj dizajnom, ktorý má korene v trvalo udržateľnej vízii N ohlásenej v roku 2015 a vášni Hyundai pre vysoký výkon od roku 1974.
Dizajnovo vzdáva N Vision 74 poctu konceptu Hyundai Pony Coupe z roku 1974, ktorý vyvinul legendárny automobilový dizajnér Giorgetto Giugiaro. Koncept bol potom zabudovaný do prototypov prvého sériového športového automobilu Hyundai. Do výroby sa síce nakoniec nedostal, ale odvážny postoj udal tón celej spoločnosti.
N Vision 74 zdedil čistý povrch, dynamický proporčný profil a jedinečný B stĺpik z konceptu Pony Coupe z roku 1974. Dizajnové dedičstvo Hyundai sa tak stretáva s érou elektrifikácie s vysokým výkonom. Osvetlenie Parametric Pixel dodáva navyše futuristický rozmer.
„Dizajn N Vision 74 je orientovaný na budúcnosť, odráža však rešpekt a uznanie oddanosti a vášni, ktoré boli súčasťou konceptu Pony Coupe,“ povedal SangYup Lee, výkonný viceprezident a vedúci dizajnérskeho centra Hyundai.
N Vision 74 povyšuje odvážnosť konceptu Pony Coupe, transformuje ho do budúceho dizajnu Hyundai a zároveň mení interiér na zábavný priestor bez toho, aby sa stratila čistota architektúry konceptu Pony Coupe. N Vision 74 je vybavený kokpitom zameraným na vodiča so zmesou historických prvkov a moderného dizajnu, ako je digitálny klaster či analógové tlačidlá.
S dĺžkou 4 952 mm, šírkou 1 995 mm, výškou 1 331 mm a s rázvorom 2 905 mm je to prvé vysokovýkonné laboratórium postavené na najpokročilejšom systéme vodíkových palivových článkov, aký kedy Hyundai N vytvoril. Nie je to však prvýkrát, čo sa Hyundai N zaoberá technológiou palivových článkov. N Vision 74 je tiež inšpirovaný koncepčným vozidlom Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, ktoré bolo predstavené v roku 2015 pri uvedení značky N.
Inžinieri Hyundai vyvinuli hybridnú štruktúru batériového elektrického pohonu v kombinácii so systémom FCEV s úplne novým usporiadaním. Tým, že N Vision 74 je poháňaný systémom palivových článkov a elektrickým pohonom batérie, zlepšuje sa účinnosť chladenia, pričom je možné použiť dva rôzne zdroje energie v závislosti od rôznych jazdných podmienok. To umožňuje lepšie vektorovanie krútiaceho momentu pomocou dvoch zadných motorov a tým aj presné a citlivé zatáčanie. N Vision 74 navyše skúma rovnováhu medzi výkonom a chladením pomocou trojkanálového chladiaceho systému.
Vysokovýkonná technológia je plne integrovaná do dizajnu vozidla. S takouto funkčnou estetikou N Vision 74 skúma rovnováhu medzi najmodernejšou technológiou a ikonickým dizajnom. Spolu so schopnosťami dlhého dojazdu a rýchleho tankovania zaručuje N Vision 74 zábavu z jazdy s udržateľným zdrojom energie prostredníctvom použitia špičkových technológií.
Elektrické RN22e
RN22e ponúka výkon pripravený na pretekársku dráhu, je postavený na platforme E-GMP od Hyundai Motor Group a disponuje aerodynamickým dizajnom modelu IONIQ 6. RN22e ukazuje víziu a smerovanie elektrifikovanej značky N a zároveň otvára možnosti vysokovýkonného modelu elektrických vozidiel v budúcnosti.
RN22e je vyvíjaný a testovaný s ohľadom na tri výkonnostné piliere N. Hravú jazdu v zákrutách napriek vyššej hmotnosti zvláda RN22e vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu pomocou dvojitej spojky. Okrem toho 3D tlačené diely znižujú hmotnosť a zachovávajú tuhosť vozidla. RN22e je vybavený pohonom všetkých kolies (AWD) a poskytuje optimalizované rozdelenie krútiaceho momentu podľa rôznych jazdných režimov.
Aby sa zlepšili schopnosti RN22e na pretekárskej dráhe, Hyundai N sa zameral na aspekty chladenia a brzdenia. RN22e poskytuje nastavenia optimalizované pre trať, aby si zákazníci mohli užiť okruh bez zníženia výkonu. Disponuje štyrmi piestovými monoblokovými strmeňmi a 400 mm hybridným kotúčom. Okrem toho Hyundai N použije RN22e na štúdium toho, ako poskytnúť dynamický pohyb s regeneratívnym brzdením, ktoré presne kontroluje vybočenie a nájazd do zákrut.
Keďže Hyundai N vyvíja a overuje najmodernejšie technológie pre ich využitie v produkčných modeloch N, RN22e zohráva dôležitú úlohu aj ako laboratórium pre pripravované elektrické modely N. S ohľadom na preferencie zákazníkov vyvíja Hyundai N nové funkcie, ktoré prinášajú emocionálny zážitok z jazdy s elektrifikovanými modelmi. RN22e je vybavený funkciou N Sound+, ktorý generuje zvuk z vnútorných a vonkajších reproduktorov pre dynamický pocit z jazdy. Okrem toho N e-shift integruje vibrácie a pocit radenia so zvukovým prejavom N Sound+. Keďže ide o laboratórium, v ktorom Hyundai N neustále vyvíja pokročilé technológie, tieto emocionálne zážitky z jazdy sa budú ďalej rozvíjať.
Prispôsobením dizajnu modelu IONIQ 6 využije RN22e aerodynamické vlastnosti tohto nového elektrického vozidla. S cieľom maximalizovať výkon pridal Hyundai N detaily inšpirované motoristickým športom. Vďaka nízkej svetlej výške a zvýrazneným ramenám dosiahol Hyundai N dizajn so širokým a robustným postojom. Pri zachovaní dizajnu IONIQ 6 bol spodný nárazník navrhnutý tak, aby bol športový a pútavý. S touto funkčnou estetikou by RN22e mal mať lepšie chladenie a aerodynamiku.
RN22e s dĺžkou 4 915 mm, šírkou 2 023 mm, výškou 1 479 mm a s rázvorom 2 950 mm sa bude naďalej vyvíjať s odbornými znalosťami z oblasti motoristického športu, takže Hyundai môže neustále zdokonaľovať svoje pokročilé technológie na uvedenie sériovo vyrábaného elektrického modelu N s využitím potenciálu platformy E-GMP.