Bruselský závod Audi: štrajky a neúspešná dohoda s Niom.

Bruselský závod Audi: štrajky a neúspešná dohoda s Niom.

24. septembra 2024 0 Od spiatocka.sk

Ešte v júli Audi upravilo plán elektrifikácie svojho modelového radu a vtedy sa ukázalo, že výroba elektrických SUV Audi Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron bude pre nízky dopyt ukončená v predstihu. Závodu Audi v Bruseli, kde sa tieto modely vyrábajú, hrozilo prepúšťanie a dokonca aj zatvorenie. Po týchto správach začali zamestnanci spoločnosti a ďalšie belgické odborové zväzy organizovať štrajky a masové demonštrácie, ktoré požadovali zachovanie výroby a pracovných miest. Okrem toho sa protesty pravidelne menia na horúcu scénu s pálením pneumatík a stretmi s políciou. Posledná tisícová demonštrácia sa konala tento týždeň, no všetko prebehlo relatívne pokojne.

Mimochodom, zatvorenie závodu Audi nie je jediným dôvodom rozhorčenia zamestnancov. Paralelne sa príbeh vyvíja s bankrotom belgického výrobcu autobusov Van Hool, ktorý viedol aj k hromadnému prepúšťaniu. V dôsledku toho odbory zamestnancov v automobilovom priemysle požadujú, aby úrady a podniky odolali rýchlej deindustrializácii Európy.

Samotné Audi súhlasilo s dočasným obnovením výroby elektrických vozidiel v Bruseli, no nemá pripravené žiadne dlhodobé plány. Zástupca nemeckej spoločnosti len potvrdil svoj záväzok k už skôr oznámenej stratégii reštrukturalizácie belgického závodu. Ide o presun výroby elektrických vozidiel do Mexika, bližšie k hlavnému trhu v Spojených štátoch.

Jedinou nádejou pre približne 3000 bruselských pracovníkov je zmena vlastníctva spoločnosti. A vraj sa dokonca našiel nový investor! Podľa belgickej publikácie De Tijd čínsky výrobca elektrických vozidiel Nio sledoval závod Audi, ktorý dokonca vyslal delegáciu do Bruselu. Znie to logicky: moderný závod navrhnutý špeciálne na výrobu elektrických vozidiel bude pre čínsku spoločnosť veľmi užitočný na obchádzanie nových európskych ciel. V prípade Nio sú 20,8 % nad základnou 10 %.

Šéfovi Nio, Li Binovi sa však tieto informácie už podarilo vyvrátiť. Povedal, že jeho spoločnosť neplánuje investovať do zahraničných nehnuteľností, s výnimkou rýchlovýmenných staníc trakčných batérií. Li Bin tak nepriamo potvrdil nedávne informácie o odporúčaní orgánov ČĽR neinvestovať do zahraničných tovární. Svoje vyhlásenie zakončil vtipom: „Ako si môže Nio dovoliť závod, ktorý si nemôže dovoliť ani samotné Audi?