BMW XM je výkonné SUV s novým motorom V8.
29. septembra 2022Takmer rok po premiére poburujúceho konceptu BMW XM sa toto SUV predstavuje v predajnej podobe. XM je pre spoločnosť ikonickým modelom. Po prvé, ide len o druhý pôvodný model v celej 50-ročnej histórii divízie M. Nebude existovať žiadna „civilná“ základná verzia. Prvým takýmto autom bolo kupé BMW M1 s motorom v strede, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1978-1981. A po druhé, ide o prvý M-hybrid v histórii.
V porovnaní s konceptom sa vzhľad SUV stal všednejším a na novú tvár veľkých BMW s poschodovými svetlami sme si už zvykli. Napriek tomu toto auto vyniká medzi ostatnými modelmi spoločnosti. Medzi nezvyčajné prvky patrí osvetlenie obrysov ladviniek a potrubia výfukového systému umiestnené nad sebou.
Vzadu sú naraz dva emblémy (aj keď nakreslené), sú umiestnené v hornej časti zadného okna a to je priamy odkaz na rovnaký superšport BMW M1. Základné kolesá majú priemer 21 palcov, no väčšie kolesá je možné objednať v rozmeroch 22 alebo 23 palcov. Rázvor 3105 mm je rovnaký ako u BMW X7, XM je však o niečo kompaktnejší a má len dva rady sedadiel. Dĺžka – 5110 mm, šírka – 2005 mm, výška – 1755 mm.
Interiér XM je zjednotený s ostatnými modernými BMW. Na prednom paneli je 12,3-palcový prístrojový displej a multimediálny systém so 14,9-palcovým displejom. Už v príplatkoch sú multiobrysové predné sedadlá, premietacie plátno a štvorzónová klimatizácia. Vývojári nazývajú druhý rad M Lounge. Je tu veľa miesta na nohy, vyhrievané sedadlá (vrátane opierok hlavy) a pokročilé osvetlenie (100 LED diód). Objem kufra je od 527 do 1820 litrov.
BMW XM stojí na rovnakej platforme ako modely X5/X6/X7, no podvozok bol prepracovaný. SUV má adaptívne pružinové odpruženie a navyše je to prvé M-auto s aktívnymi stabilizátormi (ovládače poháňané 48-voltovým zdrojom) a plne riaditeľným podvozkom. Aj keď sa zadné kolesá natáčajú v miernom uhle až 2,5 stupňa. Vpredu sú inštalované šesťpiestikové brzdy, vzadu jednoduché jednopiestikové.
Pod kapotou je nový motor S68, ktorý je ďalšou evolúciou motora V8 4.4 biturbo, prispôsobeného na prácu ako súčasť hybridného pohonu. V BMW XM má tento motor nízky výkon len 489 k a 650 Nm. Osemstupňový automat ZF, známy zo spoločnosti, bol tiež upravený. Namiesto meniča krútiaceho momentu bol nainštalovaný elektromotor s výkonom 197 k a 280 Nm. Na vrchole môže hybridný systém produkovať 653 koní a 800 Nm, to je o niečo viac ako pri benzínových SUV BMW X5 M / X6 M Competition (625 k, 750 Nm).
Celá elektrotechnika patrí do rodiny eDrive piatej generácie, ktorá sa používa v moderných elektromobiloch BMW. Pod podlahou kabíny je inštalovaná batéria s kapacitou 29,5 kWh (spotrebuje sa len 25,7 kWh), ktorá pracuje s napätím 317 voltov. Plné nabitie by malo stačiť na 82-88 km v elektrickom režime, čo umožňuje aj zrýchlenie na 140 km/h. Batériu môžete nabíjať zo zásuvky. Palubná nabíjačka má výkon 7,4 kW.
Okrem elektrického režimu má elektrocentrála predvoľby Hybrid (štandard) a eControl, v ktorých si môžete zvoliť stupeň nabíjania a udržiavať stav batérie. Podľa tradície M-modelov si však môžete zvoliť vlastné režimy prevodovky, podvozku, riadenia a bŕzd. Pohon všetkých kolies M xDrive je tu rovnaký ako v iných veľkých vozidlách M so spojkou prednej nápravy a aktívnym zadným diferenciálom.
Samozrejme, hybrid sa ukázal byť veľmi ťažký. 2785 kg v prevádzkovom stave (vrátane vodiča), zatiaľ čo hmotnosť benzínového BMW X6 M Competiton je 2395 kg. Navyše 390 kg! Nie je prekvapujúce, že z hľadiska dynamiky BMW XM stráca na svojho príbuzného. Zrýchlenie na „stovku“ trvá 4,3 s namiesto 3,8 s. Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 250 km/h alebo 270 km/h s M Driver’s Package, hoci X6 M s rovnakou možnosťou môže dosiahnuť 290 km/h.
Budúce leto sa však dočká ľahkého výkonnejšieho hybridu BMW XM Label Red. Obvyklá predpona Competition sa preň z nejakých dôvodov marketérov nepoužila. V takomto SUV bude motor V8 biturbo produkovať 585 koní a 750 Nm a celkový výkon hybridnej sústavy dosiahne 748 koní a 1000 Nm. Cena v USA už bola oznámená. 185-tisíc dolárov. Aj keď vývojári zatiaľ nezverejnili žiadne fotografie ani iné charakteristiky.
Základné BMW XM začína na 159 000 dolároch, zatiaľ čo X6 M začína na 114 000 dolároch. XM sa bude vyrábať v rovnakom závode v USA, kde sa vyrábajú všetky SUV BMW od X3 po X7. Začiatok výroby je naplánovaný na december, do predaja sa autá dostanú na jar. Kľúčovými trhmi sú okrem Spojených štátov aj Čína a Blízky východ.