BMW radu 1 prešlo hlbokou modernizáciou.

BMW radu 1 prešlo hlbokou modernizáciou.

6. júna 2024 0 Od spiatocka.sk

BMW predstavilo štvrtú generáciu svojho prvého sériového kompaktného hatchbacku. Áno, výrobca nazýva toto auto úplne nové a na dôkaz toho dokonca zmenil továrenský kód modelu z F40 na F70. V skutočnosti sa však pozeráme na výsledok hlbokej modernizácie „jednotky“ s pohonom predných kolies. Päť rokov po debute prišiel čas na plánovanú aktualizáciu, ktorá sa uskutočnila.

Napriek zachovaniu dizajnu bokov a dverí, aktualizované hatchbacky radu 1 získali vážne prepracovanú prednú a zadnú časť. Predná časť získala nové svetlomety a nárazník s masívnymi prívodmi vzduchu a hranatými „ladvinkami“. Zadné svetlá zmenili tvar a výfukové potrubie je teraz ukryté pod novým nárazníkom. Celkové rozmery zostávajú takmer nezmenené: plus 42 mm na dĺžku (až 4361 mm) a ďalších 25 mm na výšku (1459 mm). Šírka (1800 mm) a rázvor (2670 mm) zostali nezmenené.

Interiér „jednotky“ bol tiež prerobený. Palubná doska, podobne ako staršie modely, má teraz jeden blok, ktorý obsahuje prístrojovú obrazovku (10,25 palca) a displej multimediálneho systému (10,7 palca). Ten beží pod moderným systémom BMW OS 9 s ponukou rýchleho prístupu a možnosťou inštalácie aplikácií tretích strán. Zároveň sa výrazne znížil počet tlačidiel a potom ovládačov.

Centrálne ventilačné deflektory boli nahradené jediným širokým vzduchovým potrubím a bočné zmenili dizajn. Miesto radiacej páky je kompaktný joystick. Bez nového volantu by to samozrejme nešlo. Objem kufra sa nezmenil: pod plátom je 380 litrov a so sklopenými zadnými sedadlami 1 200 litrov.

Hlavnou novinkou týkajúcou sa technológie bolo zmiznutie manuálnej prevodovky: teraz sú všetky hatchbacky vybavené sedemstupňovým „robotom“ s dvoma spojkami. Motory zostávajú rovnaké, hoci označenia motorov boli zmenené. Je dôležité, že „jednotka l“ sa stala prvým modelom, v ktorom BMW opustilo písmeno „i“ na označenie benzínových verzií. Teraz budú mať všetky autá s benzínovými motormi iba trojciferný index bez označenia písmenom.

Základnou verziou je BMW 120 s motorom 1,5 turbo (170 k, 280 Nm), ktorý zrýchli hatchback na „stovku“ za 7,8 sekundy. Dvojlitrový turbodiesel je dostupný v modifikáciách BMW 118d (150 k, 360 Nm) a BMW 120d (163 k, 400 Nm), ktoré dosahujú rýchlosť 100 km/h za 8,3, respektíve 7,9 s. Všetky uvedené možnosti sú vybavené 48-voltovým štartovacím generátorom.

Aktualizovaná bola aj špičková verzia s pohonom všetkých kolies, ktorá sa teraz nazýva BMW M135 xDrive. Pýši sa adaptívnym podvozkom, no dvojlitrový benzínový motor stratil výkon. Teraz má 300 koní a 400 Nm namiesto 306 k a 450 Nm. To všetko je spôsobené tým, že namiesto osemstupňovej automatickej prevodovky je teraz nainštalovaný rovnaký sedemstupňový robot s dvoma spojkami. Čas zrýchlenia na „stovku“ sa zvýšil zo 4,7 na 4,9 s, maximálna rýchlosť je stále obmedzená na 250 km/h. Navonok verzia M vyniká agresívnym bodykitom a 18-palcovými kolesami. Za príplatok je k dispozícii balík M Technology s ešte tuhším odpružením, viacdielnymi brzdami a 19-palcovými kovanými kolesami. Navyše je možné túto sadu objednať aj pre bežné civilné „jednotky“.

Hatchbacky BMW radu 1 sa budú naďalej vyrábať v závode v Lipsku, predaj v Európe sa má začať v októbri. Ceny v Nemecku sú už známe: od 37 900 eur za základné BMW 120 až po 56 200 eur za BMW M135 xDrive.