BMW plánuje v urobiť 100 kusov vodíkovych vozidiel iX5.

BMW plánuje v urobiť 100 kusov vodíkovych vozidiel iX5.

28. februára 2023 0 Od spiatocka.sk

Veľa automobiliek vyvíjalo vodíkové vozidlá, no ich sériovú výrobu si nakoniec môže dovoliť len niekoľko spoločností. V predaji sú len modely Toyota Mirai a Hyundai Nexo, hoci nedávno Honda predstavila ďalší vodíkovy projekt. BMW tiež nezaháľa od vodíkovej témy. O začatí predaja takýchto áut sa stále nehovorí, no BMW iX5 Hydrogen pôjde napriek tomu do výroby. V samostatnej továrni v Mníchove sa začala výroba pilotnej série 100 vozidiel, ktoré sa presunú na testovaciu prevádzku do rôznych miest sveta.

BMW týmto smerom pracuje už veľmi dlho. Najprv sa inžinieri pokúsili prispôsobiť spaľovacie motory na vodík. Prvým narodeným v roku 1979 bolo BMW 520 s radovým šesťvalcom a posledné takéto auto bolo predstavené v roku 2006. Bolo to BMW Hydrogen 7. sedan s kryobalónom a motorom V12 6.0. Ale v budúcnosti boli experimenty s vodíkovými spaľovacími motormi prerušené a BMW v roku 2013 začalo spoluprácu s Toyotou v oblasti palivových článkov.

BMW iX5 Hydrogen je vyrobené zo sériového vozidla X5 a dokonca z predfaceliftoveho modelu. Vodíkové auto preto už nemá najčerstvejší vzhľad a starý interiér. Na jednej strane to pri stovkách áut nie je dôležité, no na druhej strane by mal mať vyspelý model, ktorý plní úlohu výkladnej skrine nových technológií spoločnosti, aktuálny vzhľad.

Vodíkovy systém je navrhnutý rovnako ako iné podobné stroje našej doby. Dvojica kompozitných valcov na šesť kilogramov vodíka je inštalovaná v stredovom tuneli a pod zadnou sedačkou, ktorá je uložená pod tlakom 700 barov. Palivové články dodáva Toyota, no BMW rieši ich balenie v jedinom hliníkovom kufríku. Celý elektrochemický generátor je umiestnený pod kapotou, vyrába elektrinu ako výsledok chemickej reakcie vodíka a kyslíka získaného zo vzduchu. Výkon tohto generátora je 125 kW (alebo 170 k).

Ostatná elektrotechnika je vlastnej výroby a je unifikovaná so sériovým elektromobilom BMW IX. Elektromotor je namontovaný na zadnej náprave a má maximálny výkon 401 koní (predtým spoločnosť oznámila 374 k). Vyvíjať ho však bude môcť len krátko a len vtedy, ak to nabitie lítium-iónovej batérie dovolí. Batéria sa nachádza pod podlahou kufra, jej kapacita nie je uvedená. Po vybití batérie výkon elektromotora neprekročí výkon elektrochemického generátora, teda 170 koní.

Hmotnosť vodíkového auta je porovnateľná s plug-in hybridom BMW X5 xDrive50e – približne 2,5 tony. S nabitou batériou dokáže takéto vozidlo s pohonom zadných kolies zrýchliť na stovku za menej ako šesť sekúnd. Maximálna rýchlosť je 180 km/h. A pokiaľ ide o interiér a kapacitu kufra, BMW iX5 Hydrogen sa od pôvodnej X5 ničím nelíši. Najdôležitejším parametrom je však dojazd. 504 km je deklarovaných podľa cyklu WLTP.

Bohužiaľ, BMW cenu vodíkového vozidla neuvádza. Podľa nemeckých médií určite presahuje 100-tisíc eur. Pre porovnanie. Sériový sedan Toyota Mirai v Nemecku teraz stojí od 66-tisíc eur a za crossover Hyundai Nexo si pýtajú 77-tisíc. Za 108-tisíc eur kúpite plne elektrické BMW iX xDrive50 s dvojmotorovým pohonom všetkých kolies (523 k), batériou s kapacitou 111,5 kWh a dojazdom 590 km (podľa cyklu WLTP ).

BMW je však naďalej presvedčené, že palivové články sú lepšie ako batérie na výrobu udržateľných vozidiel s dlhým dojazdom. Na strane tejto technológie je rýchle tankovanie (menej ako štyri minúty) a dobrá odolnosť voči nízkym teplotám. Hoci hlavná nevýhoda sa v priebehu rokov nezmenila. Ide skromnú sieť drahých vodíkových čerpacích staníc. Dokonca aj v Nemecku je ich teraz menej ako sto pre celú krajinu. Takže načasovanie objavenia sa vodíkového BMW iX5 vo voľnom predaji stále nie jeoznámené.