
Alpina sa stala súčasťou BMW. Skončí Alpina?
10. marca 2022Nemecká značka Alpina je dobre známa automobilovým nadšencom a fanúšikom výkonných BMW. Závodný jazdec a inžinier Burkard Bovensiepen začal podnikať už v roku 1962 upravovaním motorov BMW 1500 a v roku 1965 založil vlastnú spoločnosť Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG, ktorá prevzala zdokonalenie automobilov BMW. V roku 1983 získala Alpina dokonca oficiálny štatút automobilky a tento rodinný podnik žije dodnes. Samotný Burkard Bovenzipen je už dávno na dôchodku, ale firmu riadia jeho synovia. Andreas je zodpovedný za technickú časť a Florian za finančnú časť. Veci idú dobre a minulý rok bol vytvorený nový rekord s viac ako 2 000 vyrobenými BMW Alpina. Sprísnenie noriem a požiadaviek na certifikáciu však necháva malé šance pre malé nezávislé spoločnosti, ako je Alpina. Preto Bovensiepen pristúpil k reorganizácii podniku.
Všetky práva na značku Alpina boli predané BMW, aj keď suma nebola zverejnená. BMW sa však bude môcť zbaviť značky podľa vlastného uváženia až v roku 2026. Aktuálna dohoda o spolupráci medzi BMW a Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG zostáva v platnosti do 31. decembra 2025, takže ďalšie tri roky bude vývoj a výrobu vozidiel BMW Alpina naďalej vykonávať rodinná továreň v Buchloe. Sľubujú sa dokonca aj nové modely, ale od roku 2026 prejde značka Alpina na nové luxusné autá od BMW, hoci vývoj sa začne už teraz. Podobný príbeh bol aj so značkou Rolls-Royce, na ktorú 1. januára 2003 prešli práva na koncern BMW a 3. januára sa konala premiéra modelu Rolls-Royce Phantom .
Je dôležité objasniť, že Bovensiepen predávali iba svoju značku, nie spoločnosť! Spoločnosť naďalej bude fungovať pod novým názvom Bovensiepen a hlavnou činnosťou bude údržba a reštaurovanie starých automobilov BMW. Navyše zostane aj inžinierske oddelenie, ktorého služby dlhodobo využíva aj samotné BMW. Napríklad ešte v polovici osemdesiatych rokov ľudia z Alpiny vyvinuli modifikáciu BMW 333i pre Juhoafrickú republiku, v roku 2002 navrhli motor V8 4,6, ktorý sa montoval do sériového BMW X5 a neskôr ako prví začali kombinovať preplňovanie so systémom zmeny zdvihu ventilov Valvetronic. Spolupráca s BMW v tejto oblasti bude pokračovať, no súbežne spoločnosť hľadá nových zákazníkov.