Aké sovietské autá jazdili rally vo svete? Časť 2, Lada
12. decembra 2021Začiatkom 70-tych rokov Moskvič na svetových rally upadal. Dôvod je jasný. V roku 1970 prichádza na svetovú scénu „Žiga“, Lada. Prvých pretekov sa Lada zúčastnila už v roku 1971. Oproti Moskviču mala Lada nižšie ťažisko, lepšiu ovladatelnosť a motor mal lepšie výkonové rezervy. Klasická Lada však bola postavená na viacero spôsobov.
Najserióznejšie autá vznikli vo VFTS, továrni na vozidlá vo Vilniuse, ktorej zakladateľom bol rally jazdec Stasis Brundza, v tom čase už známy v Sovietskom zväze i v zahraničí. Prvé experimenty sa týkali VAZ-21011, z ktorého vyšla Lada 1600 Rally. Ako už názov napovedá motor mal zväčšený objem, ale práca, vďaka ktorej sa táto štruktúra premenovala, prišla neskôr, v roku 1982. Potom bolo postavené vozidlo VAZ-2105 VFTS alebo Lada VFTS. 1,6-litrový motor s dvoma karburátormi Weber vyvinul 160 koní, prevodovka sekvenčná a železo karosérie sa zmenilo na hliník a plast.
Auto bolo vytvorené pre novovytvorenú skupinu B. VFTS sa však nedostalo na svetové špičky. Čoskoro boli tieto monštrá zakázané, ale autá s motormi do 1,6 litra povolila FIA súťažiť až do roku 1988. Najlepší výsledok na VFTS vo WRC dosiahol Nemec Rudolf Stoll absolútne 12. miesto. Jeden z najlepších sovietskych jazdcov rally, Stasis Brundza, obsadil v Akropolise šieste miesto.
V Anglicku v 80-tych rokoch existovala séria pretekov Lada Challenge. Československá firma Metalex pripravila na tieto preteky Lady so zadným náhonom. Pri tých najlepších úpravách sa objem motora zväčšil na dva litre a použila sa 16-ventilová „hlava“ bloku s dvoma hriadeľmi. Motor bol poháňaný dvoma karburátormi alebo vstrekovaním. Výkon motora dosahoval až 200 koní.
Nesmieme zabudnúť ani na rally Paríž-Dakar. V roku 1978 sa na preteku zúčastnilo až päť súkromných posádok na vozidle VAZ-2121. Niva Poch sa len málo líšila od sériového modelu. Motor VAZ bol posilnený iba na 140 koní. V roku 1983 však už išlo o plnohodnotný prototyp – s 2,4-litrovým 200-koňovým motorom Simca, citeľne širším rozchodom, zväčšeným rázvorom a plastovými panelmi karosérie.