Škoda 720 mohla zmeniť Škodu, ale možno aj Československo.
26. januára 2019V 60. rokoch minulého storočia vyrába automobilka Škoda model 1000MB. „Embečka“ mala motor vzadu a pohon zadných kolies čo nebolo v tej dobe veľmi populárne. Preto sa v Škode rozhodli v druhej polovici 60. rokov vyvinúť úplne nové auto strednej triedy. Práce na ňom sa naplno rozbehli v roku 1967. Vtedy Rozvoj integrovanej dopravy osobných automobilov rozhodol, že vyrábať sa budú dve vozidlá. Nástupca 1000MB a Škoda 720.
Nová Škodovka strednej triedy mala byť zahájená v rokoch 1972 až 1974. Vyrábať sa mal sedan, kombi, coupe, ale aj úžitkové verzie ako napríklad sanitka. Celohliníkové agregáty s objemom 1 250 ccm a 1 500 ccm boli uložené vpredu pozdĺžne a poháňaná bola zadná náprava cez manuálnu alebo samočinnú prevodovku. Počítalo sa, že neskôr budú v ponuke agregáty s objemom 1 800 ccm a 2 000 ccm. Dokonca uvažovalo sa aj o tom, že prevodovka bude uložená vzadu kvôli rozloženiu hmotnosti 50:50, ale to bolo zamietnuté kvôli vysokým nákladom na výrobu. Vieš si predstaviť, že Škoda by mala rozloženie hmotnosti 50:50 a prevodovku uloženú vzadu? Však Alfa alebo BMW by sa mohli na autosalóne hanbiť.
Ak sa presunieme k dizajnu, tak prvé návrhy boli navrhnuté v Mladej Boleslavi, čerstvým absolventom Jozefom Brokešom. Dizajn sa snažil navrhnúť aj Ján Záček, no ani jeden ani druhý návrh nebol tak dobrý. Všetky verzie vyzerali ako krabice. Preto padlo rozhodnutie, že dizajn navrhne talianská firma. Však taliani sú v dizajne najlepší. Nakoniec bola oslovená nová spoločnosť ItalDesign. Koncom augusta roku 1969 mal ItalDesign hotový prvý funkčný prototyp s dĺžkou 4 373 mm. Vyzeral naozaj nádherne. Vozidlo malo nezávisle zavesené nápravy a rázvor bol 2 550 mm. O zastavenie sa starali kotúčové brzdy vpredu a bubnové vzadu. Pod kapotou bol prv 1,5 litrový štvorvalec s výkonom 62kW a s krútiacim momentom Nm. Výkon sa prenášal cez 4-stupňovú manuálnu prevodovku na zadnú nápravu. Okrem sedanu bol vyrobený aj kombík s dĺžkou 4 420 mm a tiež trojdverové coupe. Auto teda bolo skoro hotové a mohlo prísť k testovaniu.
Testovanie prebiehalo okrem Československa aj v NDR a tiež aj v Sovietskom zväze. Mimochodom Škoda 720 bola porovnávana s BMW 1600, čo bol predchodca radu 5. Vo výbave mala byť v ponuke klimatizácia, ABS, dvojité sklá, nezávisle kúrenie, automatická prevodovka, vzduchový podvozok a mnoho ďalšieho. To hovoríme o 70. rokoch. Celkom slušná výbava na tú dobu, za ktorú by si sa nehambil ani dnes. Lenže ako sa veci po roku 1968 menili, tak sa aj Škoda 720 menila. V roku 1971 bolo našou vládou rozhodnuté, že výroba sa presunie do Bratislavy, ale BAZ na to nebolo pripravené. Nakoniec v roku 1972 bolo rozhodnuté o definitívnom konci Škody 720. Vyrábať sa mala vraj Škoda 760. Ani tá sa nevyrábala a nakoniec sme dostali Škodu 100. Škodovky mali teda ďalších 30 rokov motor vzadu a zadný pohon.
To, že sa toto auto nezačalo vyrábať bola veľká škoda. Ročne sa malo vyrobiť 150 000 kusov a pre Škodu by to bol veľký úspech najmä na západe. Pre československo najmä tiež. Však valuty by sa hodili. Dopadlo to ako dopadlo. Niektorí ľudia, ktorí pracovali na vývoji Škody 720 nakoniec utiekli za hranice.