Prvé SUV od Ferrari je predstavené. Toto je Ferrari Purosangue.
14. septembra 2022Ferrari dlho odolávalo rastúcemu ošiaľu SUV, pričom bývalý generálny riaditeľ Sergio Marchionne len pred šiestimi rokmi povedal, že takéto auto sa objaví iba nad jeho mŕtvym telom. Marchionne už tento svet opustil, no ešte pred smrťou stihol zmeniť názor na „terénne Ferrari“. Rozhodnutie o vývoji padlo v roku 2017 a teraz je toto auto pred nami.
Spoločnosť je stále presvedčená, že koncepty SUV (Sport Utility Vehicle) a Ferrari sú nezlučiteľné, preto sa tejto dlho známej skratke opatrne vyhýbajú. Ale nemôžete sa dostať preč od zavedeného pojmu SUV. Purosangue je tiež prvé továrenské Ferrari so štyrmi bočnými dverami. V ponuke crossover skutočne nahradil trojdverový GTC4 Lusso, ktorý mal tiež štyri plnohodnotné sedadlá v kabíne.
Názov Purosangue je z taliančiny preložený ako „čistokrvný“ a bol schválený pre projekt F175 pred štyrmi rokmi. Musíme však uznať, že Ferrari nedodržiava trend dowmsizingu. Preto je pod kapotou poriadny atmosférický motor V12. Vývojári uvažovali o rôznych pohonoch, vrátane hybridných a tie sa neskôr naozaj objavia. Titul bol ale čistokrvná 12-valcová verzia.
Samotný motor F140 je rovnaký ako v superšportovom aute Ferrari 812 Superfast. 6,5-litrový atmosféricky motor má priame vstrekovanie paliva a systém mazania suchej vane. Výkon nie je rekordný. 725 koní a 716 Nm, hoci na iných modeloch Ferrari tento agregát produkuje až 840 koní. Medzi supercrossovermi sa však Purosangue ujal vedenia. Na trhu nie sú žiadne výkonnejšie modely. Z hľadiska krútiaceho momentu sú samozrejme turbomotory iných áut ďaleko vpredu.
Motor je umiestnený vpredu, no posunutý v rámci karosérie. Na zadnej náprave je nainštalovanýá osemstupňová automatická prevodovka s dvoma spojkami. Áno, SUV Ferrari má umiestnenú prevodovku, tak ako superšporty. Prevodovka pohonu všetkých kolies preto nie je ako u všetkých ostatných. Ide o rovnaký systém 4RM, ktorý sa objavil vo Ferrari FF pred jedenástimi rokmi. Auto nemá žiadnu tradičná prevodovku pohonu všetkých kolies, ale má samostatnú dvojrýchlostnú prevodovku pre predné kolesá, ktorá je namontovaná na prednom konci motora. Namiesto diferenciálov sú tu dva balíky mokrých spojok, ktoré menia trakciu na každom z predných kolies. Týmto usporiadaním sa podarilo dosiahnuť skutočne rozloženie hmotnosti superšportu 49:51 v prospech zadnej nápravy.
V kabíne sú štyri samostatné sedadlá a všetky sú vybavené elektrickým pohonom. Tradície moderných Ferrari sú rešpektované. Na volante je prepínač jazdných režimov („manettino“), ovládanie svetlometov a smerových svetiel a miniatúrne voliče na stredovom tuneli, navrhnuté pod štrbinami klasickej „mechaniky“.
Ferrari Purosangue sa začne predávať budúcu jar a bude stáť približne 390 000 eur. Je jasné, že kupujúci sa už zoradili, ale Ferrari vopred oznamuje,že že tento model nebude predstavovať viac ako 20% predajov. Ani s SUV nebude spoločnosť naháňať nové predajné rekordy, pričom si v zásade zachová exkluzivitu. Ak vychádzame z minuloročného predajného výsledku (11 155 áut Ferrari), tak sa ročne vyrobí len 2 200 kusov. Prednosť dostanú najvernejší zákazníci značky, takže „nováčikovia“ sa budú musieť obrniť trpezlivosťou.