Nový Volkswagen Passat deviatej generácie bude v ponuke len ako kombi.

Nový Volkswagen Passat deviatej generácie bude v ponuke len ako kombi.

31. augusta 2023 0 Od spiatocka.sk

Tento rok oslavuje Volkswagen Passat 50. výročie, pričom na celom svete sa už vyrobilo viac ako 34 miliónov vozidiel s týmto názvom. A vydanie modelu deviatej generácie je načasované tak, aby sa zhodovalo s 50. výročím. Pravda, v oklieštenom formáte a s podporou dcérskej spoločnosti Škoda.

Tradičný segment neprémiových automobilov triedy D / E v Európe už dlhé roky po sebe klesá. Ford, Opel, Citroen a Renault ho už opustili a Volkswagen pred rokom a pol vyradil z tamojšej ponuky Passat sedan, neskôr ho nahradil elektrickým liftbackom Volkswagen ID. 7. Európskemu Passat teda zostalo už len kombi. A teraz bude tento typ karosérie jediný pre automobil deviatej generácie: v Európe debutoval iba päťdverový Volkswagen Passat Variant.

Navyše to už nie je samostatný vývoj. Passat B9 sa stal najbližším príbuzným novej generácie Škody Superb, ktorá ešte nebola odtajnená (debut sa očakáva v novembri). Teraz ich bude spájať nielen platforma a zostava agregátov, ale aj unifikovaná karoséria (dizajnovo upravená) a dokonca aj miesto výroby. Passat a Superb nových generácií budú vyrábané v bratislavskom závode Volkswagen. Tu je zvrat histórie. Prvý Passat bol zjednodušenou verziou Audi 80 a nový model sa stal variáciou Škody.

Ale tento vzťah urobil Passat ešte väčším a priestrannejším. Rázvor narástol o 50 mm. Teraz 2841 mm, ako pri Superbe. A vzdialenosť medzi radmi sedadiel sa zväčšila o rovnakých 50 mm. Cestujúci v zadnom rade budú mať kráľovský priestor na nohy. Dĺžka nového Passatu je 4917 mm, čo je okamžite o 144 mm viac ako u predchádzajúceho modelu B8! So zmenou generácie sa šírka zväčšila o 20 mm (až 1852 mm) a výška o symbolických 1 mm (až 1506 mm).

Nový Passat je vôbec najefektívnejším kombi Volkswagenu s množstvom úprav (vrátane žalúzií pred chladičom, ktoré sa otvoria len v prípade potreby), aby sa dosiahol koeficient aerodynamického odporu Cd 0,25 namiesto 0,31 predchádzajúceho modelu. Okamžite sa ponúka športový bodykit R-Line s agresívnejšími nárazníkmi. K dispozícii sú kolesá s priemerom 17 až 19 palcov, medzi možnosťami sú matricové svetlomety IQ.Light, ktoré dosahujú 500 metrov.

Nový interiér je navrhnutý v duchu elektrických ID-modelov. Pred vodičom je 10,25-palcový prístrojový displej bez priezoru (k dispozícii sú štyri možnosti grafického zobrazenia). Multimediálny systém novej generácie MIB4 môže mať dotykový displej s uhlopriečkou 12,9 alebo 15 palcov (v závislosti od konfigurácie) a pod ním sú dotykové lišty na ovládanie klimatizácie.

Na stredovom tuneli už nie je volič prevodovky DSG, jeho funkcie sú priradené pravej páčke na stĺpiku riadenia. A ovládanie stieračov je teraz zamerané na ľavú páčku. Tlačidlá na volante sú analógové. Za príplatok tu je plnohodnotná projekcia na čelné sklo a predné sedadlá ergoAcrive s ventiláciou a masážou (desať pneumatických komôr). Objem kufra pod závesom narástol zo 650 na 690 litrov a so sklopeným zadným radom z 1780 na 1920 litrov!

Hlavnou aktualizáciou platformy MQB Evo je voliteľné adaptívne odpruženie DCC Pro. Nové tlmiče majú dve ovládania ventilov (zvlášť pre stlačenie a odskok), takže rozdiel medzi komfortným a športovým režimom by mal byť výraznejší. Celkovo je ponúkaných pätnásť predvolieb odpruženia. Passat už ale nebude mať manuálnu prevodovku, iba DSG.

Ponuka pohonných jednotiek je tradične široká. A dokonca Volkswagen nechal aj turbodiesel 2,0 TDI, a to hneď v troch verziách s výkonom 122, 155 alebo 193 koní. Prvé dve verzie sú kombinované s pohonom predných kolies a najvýkonnejšia s pohonom všetkých kolies 4Motion (so spojkou na zadnej náprave). K dispozícii sú dve čisto benzínové verzie, ktoré disponujú turbomotorom 2,0 TSI s výkonom 204 koní (pohon predných kolies) alebo 265 k (pohon všetkých štyroch kolies). Všetky tieto úpravy sú vybavené sedemstupňovým automatom s dvoma spojkami. Prvýkrát bol do ponuky pridaný mild-hybrid. Disponuje benzínovým turbomotorom 1,5 eTSI (150 k, 250 Nm) doplneným systémom vypínania polovice valcov pri nízkom zaťažení a 48-voltovým remeňovým štartér-generátorom. Tento doplnok produkuje 20 koní a 25 Nm, čo pomáha v prvých sekundách akcelerácie. Prevodovka je rovnaké sedemstupňové DSG.

Pozornosť sa však sústreďuje na plug-in hybridy: v ponuke sú teraz dva a názov Passat GTE bol nahradený Passatom eHybrid. Namiesto turbomotora 1,4 TSI je nainštalovaný modernejší 1,5 TSI, pracujúci v ekonomickom cykle Miller. Elektromotor je integrovaný do šesťstupňovej prevodovky DSG a produkuje 115 koní a 330 Nm. Obe verzie sa líšia nastavením hybridného systému. V základnom hybride vyvinie motor 150 koní a celkový výkon hybridného systému je 204 koní a 350 Nm. V druhej verzii je turbomotor nastavený na 177 koní, takže vrchol výkonu je 272 koní a 400 Nm. Pohon len predných kolies.

Nový eHybrid tiež získal batériu so zvýšenou kapacitou 19,7 kWh namiesto 10,6 pre predchádzajúci model. Teraz by plné nabitie malo stačiť na približne 100 km a celkový dojazd bude približne 1000 km. Výkon AC nabíjačky bol zvýšený z 3,6 kW na 11 kW, plus pribudla 50 kW DC nabíjačka.

Výroba nového Passatu sa začne až v prvom štvrťroku 2024 (súčasne so Superbom). No v Nemecku už bola oznámená začiatočná cena 40-tisíc eur. To je o 1 150 eur viac ako u odchádzajúceho Passatu Variant, no bohatšia bude aj základná výbava (obsahuje napríklad adaptívny tempomat). A Passat-sedan teraz zostáva iba v Číne, ale tam je to iné auto, aj keď na rovnakej platforme MQB.