Nový Mercedes-AMG C63 S má štvorvalec namiesto V8.
22. septembra 2022V novej generácii Mercedesu triedy C sú len štvorvalcové motory a toto obmedzenie sa dotklo nielen „nabitého“ modelu AMG C43 , ale dokonca aj vrcholnej verzie s tradičným indexom C 63. Tieto čísla sú už dávno preč a prestali naznačovať zdvihový objem motora. Predchádzajúca generácia pod kapotou mala V8 4.0 biturbo motor. Teraz sa s ním však trieda C rozlúčila. Nový model pod dlhým názvom Mercedes-AMG C 63 SE Performance je hybrid so štvorvalcom.
Pod kapotou je motor M139 s kombinovaným vstrekovaním, ktorý sa pred tromi rokmi objavil v menších modeloch s pohonom predných kolies, neskôr bol upravený na pozdĺžne umiestnenie (verzia M139l) a získal elektrické turbodúchadlo. Pre „šesťdesiatku“ je ale pripravená najvýkonnejšia verzia s väčšou turbínou. AMG tento agregát označuje za najvýkonnejší sériový štvorvalec.
Kompresor je len jeden a na hriadeli medzi kolesami turbíny a kompresora je nainštalovaný elektromotor. Je napájaný 400-voltovou elektrickou sieťou (namiesto 48-voltovej pre mladšie modely), dokáže sa točiť až na 150 000 otáčok za minútu a na povel elektroniky sa spúšťa okamžite, pričom zrýchľuje koleso kompresora ešte skôr, ako sa roztočí prúd výfukových plynov. Eektrický posilňovač minimalizuje oneskorenie turba a udržiava tlak aj pri krátkodobých únikoch plynu.
Výkon motora je 476 koní a 545 Nm. Funguje v spojení s deväťstupňovým automatom AMG Speedshift MCT-9G, ktorý má namiesto meniča krútiaceho momentu mokrú spojku. Plus je tu štartér-alternátor s remeňovým pohonom, ktorý pomáha pri štartovaní.
Hybridná nadstavba je rovnaká ako pred rokom predstaveného liftbacku Mercedes-AMG GT 63 E-Performance. Na zadnej náprave je inštalovaný elektrický modul, ktorého súčasťou je elektromotor s výkonom 204 koní a 320 Nm, dvojstupňovú prevodovku (druhý prevodový stupeň sa zaraďuje po 140 km/h) a medzikolesový diferenciál s elektronicky ovládanou uzávierkou.
V hybridnom režime prenáša kardan výkon zo spaľovacieho motora na zadnú nápravu. Ale dá sa použiť aj počas jazdy v čisto elektrickom režime (do 125 km/h). Ak zadné kolesá preklzávajú, elektronika dokáže preniesť časť krútiaceho momentu zo zadného elektromotora na prednú nápravu pomocou štandardnej prevodovky a stredovej spojky.
Lítium-iónová batéria bola vyvinutá špeciálne pre modely AMG. Je umiestnená nad zadnou nápravou, pracuje s napätím 400 voltov, váži 89 kg a má skromnú kapacitu (6,1 kWh), no môže sa pochváliť vysokou úrovňou výmeny energie. V nominálnom režime produkuje 70 kW a v špičkovom výkone môže dosiahnuť 150 kW (teda len 204 k), maximálne však desať sekúnd. Batériu je možné nabíjať zo zásuvky a k dispozícii sú štyri úrovne obnovy. Dojazd v čisto elektrickom režime je len 13 km.
Výkon hybridného systému je 680 koní a 865 Nm, hoci vývojári rafinovane pracujú s ukazovateľom 1020 Nm, ktorý sa získa pri zohľadnení prevodových pomerov dvojstupňovej prevodovky elektromotora. V každom prípade sú tieto charakteristiky dostupné len s nabitou batériou. Predchádzajúci osemvalec Mercedes-AMG C 63 S mal za každých podmienok 510 koní a 700 Nm.
Nový hybrid je citeľne ťažší ako odchádzajúci benzínový model. Sedan (s vodičom) má 2 111 kg oproti 1730 kg. Nárast dosahuje 381 kg! Kombi je ešte ťažšie: 2145 kg. S nabitou batériou bude hybrid schopný zrýchliť na „stovku“ za 3,4 sekundy oproti 4,0 sekundám v prípade predchádzajúceho modelu. Maximálna rýchlosť je tradične štandardne obmedzená na 250 km/h alebo 280 km/h s príplatkovým AMG Driver’s Package (270 km/h pre kombi). A spotreba paliva klesla z 9,9 na 6,9 l / 100 km pre cyklus WLTP. Na výber je osem jazdných režimov: Electric, Comfort (auto sa rozbieha na elektrickú trakciu), Battery Hold, Sport, Sport +, Race, Slippery a prispôsobiteľné Individual.
Hybrid má plne riaditeľný podvozok: pri nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá môžu natočiť až o 2,5 stupňa oproti predným kolesám, čím sa zlepší manévrovateľnosť a na diaľnici sa synchronizovane s prednými kolesami vychýlia o 0,7 stupňa, čím sa zvyšuje stabilita. Pružinové odpruženie je s predĺženým rozchodom, originálnymi pákami a elektronicky riadenými tlmičmi. Sú dostupné režimy Comfort, Sport a Sport +. Predné brzdy sú so šesťpiestikovými strmeňmi, zadné – jednoduché jednopiestové.
Špeciálne pre „šesťdesiatku“ triedu C bolo vyvinuté nielen pôvodné plastové lemovanie, ale aj nové panely karosérie. Nafúknuté predné blatníky spôsobili, že auto je o 76 mm širšie ako štandardný model a predný previs je o 50 mm dlhší. Základné kolesá sú 19-palcové, no objednať sa dajú aj „dvadsiatky“. Vnútri sú nové športové sedadlá a ďalšie atribúty AMG vrátane špeciálnej grafiky virtuálnych prístrojov.
V predných blatníkoch sa objavili „žiabre“ a nová kapota s otvorom na odvod horúceho vzduchu. A ešte jeden dôležitý bod. Nový Mercedes-AMG C 63 SE Performance sa stal prvým modelom, v ktorom sa nad mriežkou chladiča ako všetky Mercedesy nevychvaľuje malá trojcípa hviezda, ale samostatné logo divízie AMG. Zrejme sa toto dvojité „označenie“ čoskoro rozšíri na všetky modely AMG.
Hybridy budú v predaji až budúci rok. Cena podľa predbežných údajov nemeckých médií presiahne 100 000 eur. Navyše „mladšia“ verzia C 63 (bez písmena S) už nebude v ponuke.