Ateliér Zagato predstavil kupé AGTZ TwinTail s odnímateľnou zadnou časťou.
23. februára 2024Nedávne oznámenie o aute s názvom AGTZ Twin Tail so sloganom „Jedno auto, dve duše“ vyvolalo mnoho rôznych špekulácií. Dvojitá zadná časť? Dve krídla? Realita sa však ukázala byť vzrušujúcejšia, pretože nové kupé má dodatočnú odnímateľnú zadnú časť! To znamená, že v doslovnom zmysle má dva rôzne „chvosty“ .
Alpine A220
Alpine A220
Na tomto projekte pracovalo talianske štúdio Zagato v spolupráci s poľskou spoločnosťou La Squadra, ktorá predáva drahé a exotické autá. A historickým vzorom bolo pretekárske auto Alpine A220 z roku 1968. Pôvodne bolo postavené pre 24-hodinový maratón v Le Mans, ale športové šťastie sa proti autu postavilo. Posádka nedokázala dosiahnuť žiadne významné úspechy, po ktorých sa Alpine rozhodla zmeniť účel, a to veľmi radikálnym spôsobom.
Podvozok A220 s číslom 1731 bol zbavený luxusného aerodynamického chvosta, zadnú časť odrezali o 30 centimetrov. Stalo sa to preto, aby porazeného z Le Mans poslali do pretekov v jazde do vrchu. V takýchto pretekoch nadmerná dĺžka prekáža len pri zmenách prevýšenia a v úzkych zákrutách. Prekvapivo, auto zrodené pre asfalt si v takýchto súťažiach počínalo lepšie ako vo vytrvalostných pretekoch a dokonca získalo niekoľko pódiových umiestnení! To však nepomohlo predĺžiť jej športovú kariéru a projekt Alpine A220 bol uzavretý.
Vzhľadom na zdroj inšpirácie nie je prekvapujúce, že základom pre nový model AGTZ Twin Tail bol moderný francúzsky športový automobil Alpine A110. Samozrejme, hlavnou vonkajšou úpravou bola dodatočná odnímateľná zadná časť, vyrobená z ľahkých a pevných uhlíkových vlákien. Ale aj keby bol Zagatov výtvor vyrobený z bežného auta, stále by bolo ťažké rozpoznať darcu. Veď všetky vonkajšie prvky karosérie sú úplne nové, zmenila sa dokonca aj línia strechy a zasklenie. Celkový imidž tak celkom úspešne napodobňuje ideového prapredka zo šesťdesiatych rokov.
O technických vylepšeniach sa nehovorí nič. Bežná Alpine A110 má 1,8 turbo motor, sedemstupňový autom Getrag a pohon zadných kolies. Výkon sa pohybuje od 252 koní a 320 Nm až do 300 koní a 340 Nm v závislosti od verzie, Zagato však ani neuviedlo, ktorá verzia bola použitá ako základ. Šéf štúdia Andrea Zagato zároveň dal najavo, že AGTZ Twin Tail nie je o rýchlosti na pretekárskej dráhe. Spoločnosť podľa neho vždy vyrábala karosérie pre autá GT, ktoré sa samozrejme môžu zúčastniť pretekov, no lepšie vyzerajú na bežných cestách či rôznych výstavách. Možno športové ambície tvorcov zmiernila karma inšpiratívneho auta?
V každom prípade bude vyrobených len 19 športových vozidiel AGTZ Twin Tail. Každé stojí od 650-tisíc eur. Pre tých, ktorí si auto nestihli objednať, sa však ponúka značkový zmenšený model, ktorý si zachováva hlavnú črtu auta v plnej veľkosti a odnímateľný chvost.