Ako jazdia litrové trojvalce? Časť 1: Ford Focus 1,0 EcoBoost

Ako jazdia litrové trojvalce? Časť 1: Ford Focus 1,0 EcoBoost

29. mája 2017 0 Od Ľuboš Surovič

Auto na test zapožičala spoločnosť Autopolis, autorizovaný predaj a servis vozidiel Hyundai a Ford.

Kto by to bol kedy povedal, že v bežných autách sa objavia litrové trojvalce a ešte k tomu s výkonmi vyššími ako 100 koní. No treba chrániť planétu, znižovať emisie aj spotrebu. Tak preto downsizing je taký populárny medzi automobilkami. Lenže na internete stále čítam, že tak malý motor nič nevydrží, nebude ťahať a je to úplne zbytočné. Preto som sa rozhodol vyskúšať tieto „mini motory“ ako jazdia. Postupne si prejdeme niektoré litrové trojvalce a ako prvý skúsim 1,0 EcoBoost vo Forde Focus.

V testovanom aute bol 1.0 Ecoboost s výkonom 92 kW (125k) a krútiacim momentom 170 Nm, ktorý je k dispozícii v rozmedzí 1 500-4 000 ot./min. Vďaka funkcii Overboost môže byť krútiaci zvýšený až na 200 Nm. Toto sú parametre, ktoré dosahuje amotsfericka 1.6. Pardon, ešte väčšie. Pretože 1.6 má okolo 77 kW. Oplatí sa teda siahnuť po motore menšom ako v dedovej „stodvacine“? Určite to stojí za zváženie a vysvetlíme si prečo.

Už pri naštartovaní ma prekvapuje tichosť motora. Zvuk do kabíny nieje skoro vôbec počuť a ozývať sa začne približne od 3 000 otáčok. Dokonca aj pri vyššej rýchlosti okolo 110 svojím zvukom nijako neruší. Pri parkovaní to chce trochu zvyk, pretože ho vôbec nepočuť a zo začiatku som ho držal zbytočne v otáčkach. Tichosť motora tiež nieje iba jedna výhoda. Zaujme tiež pružnosťou a skoro žiadnymi vibráciami. Zo začiatku som si myslel, že motor bude treba držať stále v otáčkach. No mýlil som sa. Nízke otáčky mu vôbec nevadia. Od 1 500 ot/min motor pekne ide a vôbec mu to neprekáža. Pri bežnej jazde ho stačí držať nízko. Pripadal som si ako keby som mal pod kapotou diesel a nie maličký motor. Aj keď som skúšal motor úplne pod točiť, približne okolo 1 100 ot/min, tak tiež moc neprotestoval, ale samozrejme akcelerácia bola skoro nulová až pokiaľ sa nedostal do svojho pásma.

Ak niekto rád jazdí rýchlo, tak radšej nech si vyhliadne inú motorizáciu. Na bežné predbiehanie akcelerácia postačuje, ale nieje to trhač asfaltu. Predsa kto by to aj očakával. Čo sa týka spotreby, tá bola na hodnote 6,5 l/100km. Nieje je to málo, ale treba brať do úvahy, že s autom som jazdil rýchlejšie, aj som skúšal ako zvládne úplne nízke otáčky a pravdu povediac som sa viac zameral na charakteristiku motora ako na spotrebu. Dokonca na internete som našiel články, kde dokáže malý „litrík“ jazdiť aj pod 5 litrov.

Keď niekto jazdí normálne, pohodlne a nepotrebuje sa stále pretekať určite by mal zvážiť aj kúpu tohto malého motorčeka. Alebo mu dať aspoň šancu a skúsiť ho. Netreba ho hneď odsudzovať. Predsa dokáže byť príjemným spoločníkom na každodenné jazdenie do práce, do mesta a určite by som si vedel predstaviť aj nejakú dovolenku. Odsudzovať ho, že vydrží pár tisíc kilometrov tiež nemá význam. Keď motor dostane pravidelný servis a primerané zaobchádzanie určite vydrží veľa. Dokonca som už počul, že EcoBoost má 200 000 km a ide v pohode.

Bližšie informácie Vám poskytnú na tejto mailovej adrese predaj@autopolis.sk